25 January 2015

Nota untuk Diri VII: Musibah

Antara nota yang sempat saya catatkan secara ringkas dalam kuliyah yang bertajuk "Musibah Menurut Pandangan Islam Serta Permasalahannya, Hukum-Hakam dan Hikmah Dalam Kehidupan"


Definisi Musibah

Musibah ialah peristiwa yang terjadi yang bersifat negatif ke atas seseorang atau banyak orang yang tidak menyenangkan dan tidak menenangkan pada jasadnya, pada akalnya dan pada hatinya. 

Berdasarkan kepada definisi di atas, musibah mengandungi elemen-elemen berikut:

a) peristiwa atau kejadian yang sedang berlaku atau telah berlaku

b) berunsur negatif

c) menimpa seseorang atau banyak orang

d) Tidak menyenangkan atau menenangkan

e) Menimpa tubuh badannya, akalnya dan hatinya.

Sekiranya salah satu elemen di atas tiada, maka ia tidak dinamakan musibah.


Klasifikasi Musibah

Musibah boleh diklasifikasikan kepada tiga:

a) Ujian atau dugaan Allah- Kerana kasih sayang Allah, kita sebagai hamba diberikan musibah agar kita semakin dekat pada Dia.

b) Teguran atau amaran atau peringatan Allah

c) Bala dan azab seksa Allah kepada kita.

Persoalan yang timbul ialah bagaimana untuk kita mengetahui sama ada musibah yang berlaku adalah ujian atau teguran atau pun bala dari Allah.

Untuk mengetahui sama ada musibah itu ujian atau teguran atau bala, kita hendaklah merujuk kepada lima perkara berikut iaitu:

1. Iman
2. Akhlaq
3. Ibadah
4. Ilmu
5. Amalan Soleh


Oleh itu, nilailah iman kita, akhlaq kita, ibadah kita, ilmu kita dan amalan soleh kita. Sekiranya iman, akhlaq, ibadah, ilmu dan amalan soleh kita cukup, maka musibah yang berlaku adalah ujian Allah. Sekiranya iman kita kurang, akhlaq juga kurang, ibadah kurang, dan amalan soleh juga kurang, musibah tersebut adalah teguran dari Allah. Sekiranya kelima-lima perkara tidak ada, musibah yang menimpa adalah bala Allah kepada kita.

Banyak musibah yang berlaku sejak akhir-akhir ini. Nilailah sendiri sama ada musibah yang berlaku adalah teguran, ujian atau bala dari Allah.

Bala untuk umat Muhammad berbeza dengan umat-umat yang terdahulu. Bala umat terdahulu celik mata, kenal siapa dan tahu pilih orang. Ini bermakna sebelum Allah turunkan bala, allah telah maklumkan dahulu kepada Nabi-nabi mereka. Sebaliknya, bala untuk umat Muhammad balanya buta, tidak kenal siapa, tidak pilih orang dan rata.

Contohnya, Allah memerintahkan Nabi Nuh membina kapal di atas gunung yang tinggi sebelum banjir besar melanda yang menenggelamkan kaumnya. Nabi Luth diarahkan oleh Allah untuk membawa kaum Saddom yang beriman kepada Allah untuk meninggalkan kampung mereka sebelum Allah menterbalikkan bumi mereka. Laut mati di Jordan itu buktinya. Begitu juga Nabi Hud untuk kaum 'Ad, Nabi Soleh untuk kaum Thamud serta Nabi Syuaib untuk kaun Madyan.


Faktor utama yang menyebabkan datangnya musibah:

1. Dosa dan maksiat serta kemungkaran kepada Allah.

2. Kezaliman manusia terhadap sesama manusia.

   Ada empat tiang negara iaitu bil 'adli umara', bil 'ilmi ulama, pemurahnya orang kaya dan doa orang    fakir miskin,

3. Kelalaian, kelekaan dan kealpaan (Faktor 3 banyak menyumbang kepada musibah)

4. Takdir Allah (sekiranya faktor 1, 2 dan 3 tidak ada, barulah dikira yang ke 4)



Timbangan Musibah/ Berat atau ringannya musibah

Timbangan musibah bukan ke atas musibah yang menimpa. Ia bergantung kepada orang yang di timpa musibah. Kalau iman, akhlak, ibadah, ilmu,  amalan soleh kita kuat, musibah yang menimpa akan jadi ringan. Kalau iman, akhlak, ibadah, ilmu, amalan soleh kita tidak kuat, maka musibah yang kecil akan jadi beban berat yang tidak tertanggung.

#Kuliyah 2 jam, nota secoet je
#bersambung pada kuliyah seterusnya










memadailah Allah sebagai kekasih, Al-Quran sebagai hiburan dan mati sebagai peringatan

No comments:

Post a Comment