24 January 2015

Lengkong






Melihat agar-agar ini, saya terkenang kisah lama. Ini kisah 5 tahun lepas rasanya.

Kisah housemate saya di rumah lama. Siapa lagi kalau bukan  Y. Y yang sudah lama tidak saya temui. Bila kali terakhir saya berjumpanya, saya pun sudah lupa.

Dia pindah ke rumah mertuanya di Putrajaya selepas berkahwin. Datang berjumpa saya sesekali dulu. Semasa mengandung anak sulungnya dia datang ke rumah saya. Rindu rumah lama katanya.

"Kak Aza, Y nak makan lengkong akak buat. Hari tu Y p rumah atuk suami kat Kedah, tapi lengkong nenek dia buat tak sedap, tak sama dengan yang akak buat. Akak buatkan boleh?"

"Lengkong?" Saya bertanya keliru.

"Aah agar-agar tuuu..Y nak makan agar-agar merah je."

"Owh, agar-agar, boleh je. Agar-agar pun ada rasanya."

Berselera sungguh dia makan lengkong yang saya buat.

Sambil menyuap agar-agar, mulutnya terus bercerita.

"Hari tu, saya teringin sangat nak makan ketam, balik kerja sanggup naik bas pergi Alamanda nak beli ketam. Teringin sangat nak makan ketam goreng, kopek kulit ketam, lepas tu pecahkan telur kat atas dia tu..sedapnya."

"Ada ketam eh kat Alamanda tu?'

"Ada, tapi mahal sangat la kak, Y beli 3 ekor je. Tu pun dah berapa harga dia."

"Naper tak ajak husband je, pregnant naik bas, Y ni.." Saya membebel.

"Dia dari Shah Alam kak, sian pulak balik keje penat."

Saya diam.

"Ingat balik rumah nak masak terus je ketam tu, tapi bila cakap dengan mama, mama cakap..'tak payah la masak ketam tu, tunggu hujung minggu bila adik balik'. "

"Pastu cakap apa kat mama?" tanya saya.

"Diam je, Y pujuk hati, dua hari je lagi nak weekend."

Saya diam lagi. Sengaja membiarkan dia meluah rasa yang terbuku di hati.

"Akak tahu apa jadi weekend tu?"

"Tak." Jawab saya spontan. Kami tergelak sama-sama

"Mama masak lemak ketam tu kak, tak tanya Y pun. Terkebil-kebil Y tengok ketam tu dok berenang dalam santan. Sedih kak, Sikit pun Y tak makan ketam tu."

"Ha? Masak lemak?"

"Kak, Y nak makan ketam goreng tu sikit je, sesuap pun jadi la. Teringin sangat."

Gelak saya hilang terus. Tekak saya terus rasa tercekik. Mata saya kedipkan berkali-kali. Saya terdiam. Sedih benar hati saya mendengar kisahnya.

"Dah jumpa ketam ke belum ni? Jom kita p Giant." Ajak saya.

"Dah kak, saya ajak husband balik kampung, mak beli entah berapa kilo. Puas saya makan ketam."

Macam-macam lagi kisah yang diceritakan pada saya. Ini cuma sebahagian sahaja.


#kalau tuan dia baca, jangan marah ya#






memadailah Allah sebagai kekasih, Al-Quran sebagai hiburan dan mati sebagai peringatan

No comments:

Post a Comment