09 June 2014

Diari 9 Jun 2013: Taugeh?

Untuk mendapatkan sesuatu, harus kita korbankan sesuatu. Usaha sehabis daya. Kemudian, serahkan segalanya kepada Dia yang kuasa. 

Rasanya baru semalam nasihat ini yang saya lontarkan kepada pelajar-pelajar saya. Senang rasanya meyakinkan orang lain. Memberi motivasi pada diri sendiri rupanya tidak semudah itu. Memujuk hati sendiri menjadi kuat kadang-kadang mengundang airmata. 

Saya tidak mahu menjadi seperti taugeh. Segar hanya untuk beberapa hari. Rapuh. Tinggi? Ah, sejengkal pun belum tentu. 


Saya mahu menjadi helang yang terbang gah membelah angkasa raya. Saya mahu menjadi hujan yang menyirami rumput di bumi. Saya mahu jadi embun yang menyegarkan dinihari. 

Saya juga mahu menjadi padi yang sentiasa  merunduk ke bumi. 

Saya mahu menjadi saya seadanya saya.


P/s: Hati yang tidak tenang, pasti ayat juga tunggang langgang..:)



Diari diri,



memadailah Allah sebagai kekasih, Al-Quran sebagai hiburan dan mati sebagai peringatan

No comments:

Post a Comment