20 June 2014

Diari 20 Jun 2014 : 4 S

"S kawin?" Laju saya bertanya teman serumah.

"Ya. Baru je lagi dia kawin tapi tak sure la bila."

Wah, cepatnya dia mengubat hati, menyembuh luka lama. Kurang 8 bulan bertemu pengganti. Alhamdullilah. Tahniah akak ucapkan. Moga bahagia sampai syurga. 

Rasanya baru semalam dia meluahkan rasa kecewa dengan isteri yang dinikahinya setahun lalu. Kecewa dengan karenah isteri dan mertuanya. Haknya sebagai ayah dinafikan bekas isterinya. Masih terbayang wajah duka beliau saat meluahkan rasa hatinya pada kami berdua. Pertama kali kami bertiga duduk di kedai makan sampai jam 12 tengahmalam. 

Dia pergi membawa hati. Pulang kepangkuan ayah bonda, Hilang dari Shah Alam tanpa bekas lagi. Bertanya khabar saya sekali dua. Saya cuba menghubungi tapi tidak berjawab. Rupanya nombor hpnya sudah bertukar.

Dia S yang kedua yang kenal di sini. Orangnya baik. Entah macamana saya rapat dengan dia. 

"S, tolong akak ambik kereta boleh?"

"Bila?"

"Esok petang."

Dan petang itu, dialah dengan sabar menerangkan satu persatu tentang kereta pada saya. Saya yang tidak tahu apa-apa hanya mengangguk sahaja. 

"Kak, yang penting sekali akak kena pandai lock kereta ni. Tak reti bawak dulu pun tak pe, takut nanti kereta hilang."

Saya tergelak.

"Nak start..macam ni kak, ni untuk wiper, ni signal, pusing macam ni lampu, tarik ni untuk air." Saya angguk lagi.

"Nah, akak bawak kereta, saya nak tengok akak pandai ke tak." Aduss.

 Dan entah apa-apa lagi pesan dia pada saya petang itu.

"Ada apa-apa akak bagi tahu je la saya ya." 

Itu antara budi  beliau yang saya tak termampu membalasnya. Banyak lagi jasanya pada saya. Hanya Allah sahaja yang mampu membalasnya.

S yang pertama saya kenal selepas 2 bulan saya di Shah Alam. Kami dari daerah kelahiran yang sama. Ini mungkin menjadi sebab kami rapat. Isterinya pun saya kenal baik. Dia orang IT. Semuanya di hujung jari. Saya pula semasa mula bekerja kurang mahir dengan sistem yang digunapakai di sini. Dialah yang jadi cikgu saya dan kawan-kawan.

"S, tolong saya beli laptop boleh?'

"Boleh je. Jom kita ke Low Yat. Tapi saya tak biasa lagi jalan dalam KL ni, nanti saya ajak kawan saya."

"Ok."

"Awak ajaklah Hir sekali."

Dialah yang banyak membantu saya semasa saya mula-mula menapak di Shah Alam. Selepas 2 tahun dia di sini, dia beroleh kerja yang lebih baik. Kali terakhir saya berjumpanya 5 tahun lepas. Sesekali saya mengikuti perkembangan beliau di Fb. Bertegur sapa lama dahulu sebelum dia terbang ke German.

Semoga beliau terus sukses dalam kerjayanya.

S yang ketiga ialah bekas pelajar saya. Saya mengajar dia Commercial Law. Semester kedua saya di sini, saya ditugaskan mengajar grup pelajar yang sudah bekerja. Kelas sudah pasti malam. S inilah yang biasanya menawarkan diri menghantar saya pulang. 

"Jom miss, saya hantar miss balik. Bahaya ni nak jalan kaki sorang-sorang."

Kawan-kawan saya juga sudah berpesan tentang bahaya melalui lorong belakang yang gelap keseorangan. Walaupun jaraknya cuma 10 minit sahaja, pelbagai benda buruk boleh berlaku. 

Itu cerita 8 tahun dulu. Sejak dia menjadi rakan saya di Fb, ada juga gelagatnya yang membuatkan saya sedikit serba salah. Nak tegur pun, dah bukan student lagi. Lantas, saya biarkan sahaja.

Klimaknya, dia memberi komen pada satu status Fb saya yang membuatkan kawan-kawan saya naik angin. Saya tergelak besar bila membaca kritikan kawan-kawan saya yang sekaligus membela saya. Lama dia diam. Segan agaknya.

Terbaru, dia menghubungi saya juga melalui fb messenger, meminta saya mengisi referee form untuk permohonan masternya. 

InsyaAllah, saya akan bantu.

S yang keempat saya kenal secara tidak sengaja. Beliau bos yang tegas dan well respected person. Saya pun dia boleh arah macam staff dia. Huh, menyampah. Tapi dia baik. Sesekali menyapa saya, terus memberi arahan. Kalau dah bos tu..bos la jugak.

Mereka empat nama yang sama, yang pernah saya kenali.



P/s: Andai kalian terbaca, mohon maaf ya..:)
     

Diari diri,








memadailah Allah sebagai kekasih, Al-Quran sebagai hiburan dan mati sebagai peringatan

No comments:

Post a Comment