26 January 2013

Selamat tinggal chenta

Rumah sewa ini bakal saya tinggalkan tidak lama lagi. Bulan depan saya akan ke rumah sewa baru. Berat pula rasanya hati ini mahu meninggalkan rumah ini. Terlalu banyak kisah hidup saya terukir di sini. Tapi, saya nekad meninggalkan rumah ini. Tidak salah rasanya mencuba sesuatu yang baru kan?.

Saya masih ingat, penghujung Jun 2005 adalah hari pertama saya ke Shah Alam. Rumah inilah yang saya tuju dan seterusnya rumah inilah tempat saya berteduh selama ini.

Saya selesa di sini. Saya juga selesa dengan Qariahnya. Taman ini, dan rumah ini pastinya bukan saja menyimpan kenangan indah buat saya tetapi banyak juga memori yang kurang menyenangkan. Teman-teman lama seperti Mas, Y, Irma, Wanie pastinya tak mungkin saya lupakan. Kalian telah mencorakkan sebahagian kenangan manis saya di rumah ini. Kenangan pahit itu rasanya bertukar manis bila dikenang kembali.

Masih ingatkah kalian saat rumah kita dipecah masuk suatu subuh itu? Jeritan Y rasanya masih tergiang-giang diingatan.

"Kak, ada orang pecah masuk bilik Kak Y!" Suara Irma yang mengigil di corong telefon itu menerjah telinga saya.

Allah! terasa gugur jantungku saat itu. Aku panik. Sungguh! 

Berhari-hari rasanya kami hidup dalam ketakutan. Irmalah yang paling kesian saat itu. Disaat semua orang berada di ofis, dia seorang yang ditinggalkan di rumah.

"Kak, ada orang intai rumah kita la kak, Irma takut ni. Pastu sat lagi Irma ada kelas, macamana lrma nak keluar ni...". Adu Irma pada saya melalui telefon.

Natijahnya, kami semua hampir setiap hari pulang awal. Saya kerah Mas dan Y balik sebelum jam 8 malam. Mereka bertiga mengusung tilam dari tingkat atas dan kami tidur bersama-sama di ruang tamu. Berempat. Kelakar pulak rasanya. Waima, bunyi pagar dibuka di rumah sebelah jam 4.00 pagi pun boleh buat kami semua terjaga. Itu yang mengeratkan hubungan kami sebenarnya.

Kisah Y juga mengundang senyum di bibir saya. Teringat saya saat Y balik dari ofis dan terus mengetuk  pintu bilik saya. Saya baru saja selesai solat maghrib.

"Kak, Y dah balik. Y tumpang bilik akak boleh?". Itu kata yang keluar dari mulutnya.

Saya laju menjawab, "boleh je, masuk la". 

Mukanya pucat. Ditoreh pun rasanya tidak berdarah. Mesti ada apa-apa ni, bisik saya perlahan sambil membuka telekung.

"Naper ni Y?" Tanya saya.

"Kak, Y dengan ofismate kena kacau masa nak balik tadi".

"Ha?" Saya terkejut besar. Saya pegang tangannya, sejuk.

Dan Y pun menceritakan kisah seram itu. Untuk beberapa malam Y tidur dibilik saya.

Banyak lagi suka-duka yang pernah kami lalui di rumah ini. 

Bilik ini banyak menyaksikan turun naik hidup saya. Di bilik inilah saya  meluahkan rasa hati saat saya tertekan dan berduka. Di bilik ini jugalah saya sering memujuk hati sendiri saat saya merajuk dengan awak, merajuk dengan dia. Bilik ini juga saksi saat saya tewas dengan ujian hidup. Ah, saya juga manusia biasa.

Banyak air mata saya tumpah di sini.







memadailah Allah sebagai kekasih, Al-Quran sebagai hiburan dan mati sebagai peringatan

No comments:

Post a Comment