28 January 2013

Email dari Solehah II

Saya kongsikan di sini email Solehah yang dikirimkan kepada saya.
 
From: solehahmohd<@gmail.com>
To: Hasliza Hasan <hasliza.hasan@ymail.com>
Sent: Sunday, January 27, 2013 11:15 PM
Subject: 

 ....السلام عليكم

Bahagianya saya mendengar suara akak. Terima kasih ya kak sudi menghubungiku di sini walau sebentar cuma. Mesti bil akak melambung bulan ini kan? Banyak yang saya ingin luahkan pada akak sebenarnya tapi rasanya perbualan kita wajar diringkaskan saja. Suara akak yang ceria sudah cukup mengubat rinduku pada tanahair yang kucinta. 

Kakakku yang budiman,

Saya pastinya tidak akan melupakan pesan akak pada saya. Matlamat saya ke sini adalah untuk mencari ilmu. Lillahi Taala. Tiada tujuan lain kak. Studi saya jadi nombor satu dalam hidup saya. Tidak sesekali saya abaikan. Tanggungjawab yang saya galas, akan saya laksanakan sebaik mungkin. Tak mungkin saya mengecewakan hati mak dan ayah.  

Apa khabar dia, kak? Akak tahu kisah saya kan? Akak maklum hati saya kan? Hati saya telah saya tinggalkan di Malaysia. Untuk dia. Dia yang hadir tanpa saya pinta. Dia yang datang mengetuk pintu hati saya tanpa saya minta. Dia yang sentiasa memberi perangsang buat saya. Dalam diam saya menyulam rindu pada dia. Saya masih ingat lagi serangkap pantun yang dikirimkan pada saya awal perkenalan kami. Ia tersimpan kemas dalam ingatan.
Berjalan si dara di tepi paya
Terhidu wangi bunga kesidang
Dua hati, awak dan saya
Mungkinkah sama lagu berdendang?
Pantun itu saya biarkan tidak berbalas. Haruskah saya tolak dia? Saya buntu. Sampai kini saya membiarkan dia tanpa jawapan yang tidak pasti. Tapi rasanya dia boleh menelah hati saya.

Kak,

Dalam diam saya sukakan dia kak. Suka dengan ketulusan hatinya. Dia sentiasa menjaga hubungan kami. Lagipun, tiada janji antara kami. Sekadar bersahabat. Kalaupun saya jatuh cinta, saya tidak mungkin menyintai makhluq lebih dari saya mencintai Khaliq.

Kak,
Dia telah lama saya tinggalkan. Hanya dengan satu janji, janji saya pada diri saya sendiri bahawa saya akan kembali dan saya akan balas pantun itu. Dah genap dua tahun saya tinggalkan dia. Yang menghubungkan kami cuma email semata. Itupun sesekali saja. Katanya dia tidak mahu menganggu fokus saya pada studi. Setiap emailnya yang dihantar pada saya penuh dengan kata semangat. Dalam diam saya tertunggu-tunggu email darinya. Ternanti-nanti suntikan semangat dari dia.  

Sebulan dua ini dia seakan menjauh. Dia tidak menyapa saya sekerap dulu lagi. Saya tidak tahu apa sebab musababnya. Saya menghitung kesilapan sendiri. Gurau saya melampaukah? Atau dia memang sudah bosan melayan karenah saya. Puas saya bermuhasabah tapi saya tidak ketemu jawapannya. 

Kak,

Saya tak pernah melupakan dia walau sesaat. Dia sentiasa ada di hati saya. Dalam diam saya sedar, malah cukup sedar siapa saya. Mungkin dia telah membuat keputusan yang saya tidak layak berjalan seiring dengannya. Saya tahu, dia ibarat bintang, bersinar terang dalam kelam malam. Mahukah dia menyuluh pungguk di celah dahan? Sang punguk ini kuat memasang angan kak. Mencipta mimpi disiang hari. Mana mungkin menjadi realiti? 

Saya rindu dia kak. Apapun, saya redha dengan ketentuan Illahi dan saya doakan kebahagian dia dunia dan akhirat.

Lega sikit rasanya boleh meluahkan rasa ini pada akak. Harap akak tidak bosan membaca email saya. Pada siapa lagi mahu saya curahkan rasa hati kalau tidak pada akak?

Sekian kak. Ada umur jumpa lagi.

Wasalam
Solehah Mohd Soleh 
ini gambar yang saya ciplak dari fb
 





  

memadailah Allah sebagai kekasih, Al-Quran sebagai hiburan dan mati sebagai peringatan

2 comments:

  1. za, kisahnya hampir sama dengan apa yang akak rasa. sekadar berkongsi rasa. teruskan cerita ini ye!

    ReplyDelete
  2. baik kak..kalau rajin laaa..:)

    ReplyDelete