03 December 2014

Nota untuk Diri IV

Nota 1

Bersegeralah memohon keampunan dari Dia yang Maha Pengampun atas segala dosa yang kita lakukan (Al-Baqarah:35)

Nabi Adam dan Hawa berdoa selama 300 tahun memohon keampunan kerana telah melanggar perintah Allah. 

Orang yang melanggar perintah Allah tergolong dari kalangan orang-orang yang menzalimi diri sendiri.

Nabi Adam dan Hawa berdoa " رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

[الأعراف :23]

Mohonlah agar kita tidak mati dalam mensyirikkan allah kerana ini adalah dosa yang tidak akan diampun olehNya (An-Nisa': 48 dan juga 116)

Nota 2

Berdoalah dengan kalimah yang baik kerana Allah suka kepada hambanya yang banyak berdoa. Berdoalah sebanyak-banyaknya kerana Allah boleh mengkabulkan semua permintaan hambanya.

Sebaik-baik doa ialah dengan menggunakan lafaz yang terdapat di dalam al-quran seperti 

رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِن ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَآ إِنَّكَ أَنتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ

[البقرة :128]

Apabila berdoa, yakinlah Allah akan memustajabkan doa hambanya. Kalau 'bila' yang yang menjadi persoalannya, bila akan dikabulkan doa kita, maka itu adalah hak Allah.

Mungkin Allah tidak mengabulkan pada waktu yang kita mahu tetapi allah akan memberikan pada waktu yang terbaik kerana Dia lebih tahu bila saat yang sesuai untuk hambanya. 

Yakinlah.

Ya allah, kau anugerahkanlah aku syurga firdausmu, agar aku dapat bersama-sama dengan kekasihmu dan  rasul-rasulmu. Tiada yang sukar di sisiMu ya Allah. Amin ya Rabb.







memadailah Allah sebagai kekasih, Al-Quran sebagai hiburan dan mati sebagai peringatan

No comments:

Post a Comment