27 December 2014

Diari 27 Disember 2014: Emas

"Eh za, awak tak suka ke barang kemas? Tak nak beli ke?" Itu soalan yang masuk ke telinga saya. Saya tersengeh bagai kera sumbang. Soalan yang buat saya terkedu. 

"Beli la .." Sambung dia lagi. 

"Nanti-nanti lah, saya bukan minat sangat pun. Mahal tu, mana mampu."

Saya mahu tergelak. Miskin ya saya?

Saya dipandang pelik apabila tidak ada barang emas bersalut di badan rupanya. Lagi saya pelik bila ada sahabat yang boleh bertanya begitu. 

Ya, badan saya tidak bersalut emas. Tidak ada rantai berjuntai bertahta berlian. Tidak ada juga gelang emas dan permata yang tebalnya seinci. Yang ada cuma gelang silver RM10 yang yang saja saya pakai sebelum saya campak dalam bekas sampah. Jari saya cuma tersarung sebentuk cincin belah rotan kepunyaan bonda.

Benar, manusia memandang luaran semata. Apa yang ada di depan mata itulah yang membawa makna padanya. Badan yang bersalut emas, mempunyai kereta besar, mendiami banglo besar makanya mereka itu orang kaya. Kalau yang selekeh, konklusinya dia tidak punya apa-apa.

Betapa mudah kita menghukum.

Saya bersyukur dengan apa yang yang ada, cukup dengan apa yang ada. 

Semoga Allah melindungi kita semua dari penyakit hati. 


Bonda punya..hehe




memadailah Allah sebagai kekasih, Al-Quran sebagai hiburan dan mati sebagai peringatan

No comments:

Post a Comment