31 May 2014

Diari 30 May 2014: Pause Sekejap

Alhamdulillah.

Saya berjaya menghabiskan kerja sebagaimana yang saya rancang dalam kepala. Sempat balik kampung menghabiskan cuti yang berbaki selama 4 hari dan bertungkus lumus menyiapkan marking untuk skrip 70 orang itu.

Semalam, khamis, saya bertungkus lumus mengkeyinkan markah dan menyiapkan segala report yang perlu diserahkan untuk menyuarat peringkat jabatan untuk pengesahan keputusan exam. Syukur pada Dia, keputusan exam mereka membahagiakan saya.

Hari ini sekerat hari di hari jumaat, saya mengemas. Mengemas dengan sesungguhnya. Kertas pink saya susun dan ikat untuk disimpan ditempat yang sepatutnya. Banyak juga kertas yang saya simpan untuk re-cycle. Saya tahu esok-esok, saya pasti memerlukan kertas-kertas itu. Selebihnya saya buang sahaja. Saya kepenatan. Petang tadi pula, saya semak semula fail yang bakal saya tinggalkan, memastikan semua dokumen lengkap dan saya tidak menyusahkan mereka. Hampir saya terlupa key in kan GeMS untuk 2 program yang saya laksanakan. Semuanya beres. Kak Midah cuma perlu initiatekan sahaja nanti. Nota kecil telah saya tinggalkan untuk dimeja kerja beliau.

Frame besar tu hadiah dari pelajar BLC. Belon gold?

Ini meja kerja saya selama ini. Kosong. Tanpa kertas bertimbun, tanpa file yang berderet, tanpa skrip exam yang menyemak menuntut perhatian segera. Pasti saya juga akan merindui pemandangan indah ini. Sebelum memulakan kerja, pemandangan inilah yang saya tatap setiap pagi dari dinding kaca tingkat 10. Indah sekali.

Stadium Melawati dan Stadium Shah Alam

Lega.

Itu sahaja yang mampu saya lafazkan. Saya lega bagai diangkat batu besar dari bahu ini. Saya lega kerana dapat melupakan sekejap tekanan kerja. Saya lega kerana saya boleh lari sebentar dari suasana itu. Beban kerja bagai tidak tertanggung lagi. Ramai yang mengeluh sekarang. 

Ah, mereka yang di atas, terkadang lupa melihat kita, rumput di bumi yang hampir kering, layu dan tidak bermaya. Wajah-wajah mereka kian pucat, tiada lagi gelak tawa. Yang ada hanya mulut-mulut yang mengomel penat, tak larat dan macam-macam lagi.

Semester depan yang menanti, workload makin banyak. Sepanjang saya di sini, saya rasa workload semester depan sungguh-sungguh mencabar kekuatan mental. Saya secara peribadi tidak pernah menerima workload sebanyak itu sebelum ini. Harapnya kekuatan mental memberi kekuatan juga kepada fizikal untuk melunaskan tugas hakiki.

Tugas hakiki yang saya maksudkan ialah persiapan mengajar, pembinaan soalan dan jawapan untuk peperiksaan pertengahan semester dan akhir, kuiz dan assignment, kemudiannya diteruskan lagi dengan menanda semua itu, rasanya itu sudah cukup melelahkan. Kalau pelajar mencecah 200 orang, 4 subjek berbeza, harus bagaimana mahu menghadapinya? Di tambah dengan kerja sampingan yang datang tanpa henti dan memerlukan perhatian segera kadang-kadang menyesakkan dada. Mahu saya senaraikan satu persatu, tapi rasanya tidak perlu. Yang faham cuma sesiapa yang pernah melaluinya sahaja.

Belum sempat duduk dan bertenang melepaskan lelah selepas kelas, ada pula pelajar yang bertandang tanpa diundang. Jujurnya, sukar untuk tersengeh melayan karenah mereka saat perancangan kerja sudah tersusun cantik dalam kepala. Saya lebih suka mereka sms, call, whatsapps atau apa saja asal jangan datang ke ofis. Saya malas mempamerkan muka tidak ceria pada mereka. Mulut pula kadang-kadang mengeluarkan kata-kata yang tak sepatutnya. Sebarang persoalan yang timbul, boleh dibincangkan dalam kelas terus. Manfaatnya tersebar keseluruh kelas, bukan hanya seorang individu. Jangan menyibuk datang ke ofis hanya sekadar untuk bertanya format assignment yang sudah dimaklumkan berkali-kali atau sekadar mahu menyerahkan MC. 

Itu realiti yang bakal dihadapi oleh sahabat-sahabat saya pada 9 Jun nanti untuk selama 4 bulan lagi. Yang tidak mampu bertahan, mereka akan pergi mencari cabaran baru. Saya bersimpati tapi apakan daya, saya tidak mampu berbuat apa-apa. Kalau begini la gayanya dan tahun depan corak 'pemerintahan dinasti' masih lagi tidak berubah, saya harus mempertimbangkan semula niat saya.

Hakikatnya, saya wajib kembali demi sebuah janji yang sudah diberi untuk melepaskan diri. 

Ah, Hasliza masih punya banyak waktu untuk berfikir. 

P/s: Stadium dekat je kan? tapi percaya tak saya tak pernah menonton bola secara live walau stadium Shah Alam cuma sejengkal je dari rumah saya di Seksyen 13 dulu. Tak kan nk p tgk Sime Draby v PKNS lak ya..hahahaa..jom!jom! sapa nk teman saya tengok bola?



Diari diri,






memadailah Allah sebagai kekasih, Al-Quran sebagai hiburan dan mati sebagai peringatan

1 comment: