14 May 2014

Diari 10 May 2014: Hadiah

Saya ke MPH SACC mall sabtu lepas.

Ia semata-mata mahu melunaskan janji saya pada pelajar saya. Saya telah berjanji secara tidak sengaja menerusi whatsapps,

"Sapa yang dapat markah 90 ke atas untuk mid sem exam, saya bagi hadiah". 

Aizat, pelajar saya mendapat markah 90 lebih. Saya tersengeh sorang. Alhamdulillah. 

Janji walau pun tanpa sengaja wajib saya penuhi. Lama saya berfikir, hadiah apa yang boleh saya belikan untuk beliau. 

Belanja makan? Kenyangnya cuma sekejap sahaja. Ia tidak memberi impak besar. Sungguh saya jarang membeli hadiah untuk orang lain. Makanya saya tidak tau memilih apa yang terbaik. 

"Buku je lah", bisik saya sendirian.

Lama saya berpusing-pusing di dalam MPH. Buku apa yang sesuai untuk beliau. Apa yang saya minat belum tentu beliau suka. Rasanya selepas dua tiga kali pusing, mata saya terpandang buku ini yang berbalut kemas
dalam plastik.

"Tolong buka boleh dik? Akak nak tengok isinya".

Saya belek sepintas lalu. Melihat kandungannya sudah membuatkan hati saya terpaut. Lantas saya membelinya.

Cerita Cinta Ahmad Ammar.

Ini cerita cinta luar biasa. 

Ini cerita cinta yang mengundang airmata.

Ini cerita cinta jejaka syurga.

Ini juga cerita cinta seorang pemuda  istimewa.

Ini cerita cinta yang wajib dibaca setiap kita.

Beliau tidak dikenali semasa hayatnya, tetapi namanya harum mewangi selepas matinya. 

Kuburnya jauh merentas laut dan benua. Nun jauh di Turki, di Perkuburan Eyub Sultan menghadap Laut Golden Horn bersama-sama sahabat nabi Ayub Al-Ansari dan lain-lain.

Sempat saya titipkan pesan ini pada pelajar saya itu..

Dan ini yang membuatkan hati saya terpaut. Sungguh saya jatuh hati. 


Aizat, semoga bermanfaat.



memadailah Allah sebagai kekasih, Al-Quran sebagai hiburan dan mati sebagai peringatan

No comments:

Post a Comment