08 February 2015

6 SIFAT WANITA YANG AKAN MEROSAKKAN RUMAH TANGGA DAN MENJADI FITNAH KEPADA SUAMI.

 [ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين و على آله وصحبه اجمعين. أما بعد:
TAZKIRAH HARI INI UNTUK RENUNGAN BERSAMA.
(Ahad 1 Februari, 2015).
6 SIFAT WANITA YANG AKAN MEROSAKKAN RUMAH TANGGA DAN MENJADI FITNAH KEPADA SUAMI.
Kebahagiaan hidup seseorang akan terasa bahagia jika sudah berumah tangga. Dan Setiap orang pasti ingin mempunyai Rumah tangga yang tenang, aman dan damai penuh dengan senyuman dan kebahagiaan atau dalam istilah yang lain adalah keluarga yang Sakinah, Mawaddah wa Rahmah. Allah SWT berfirman: Surah Ar-Ruum ayat 21:
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
Ertinya:
"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir".
Namun tidak semua suami mendapatkan keinginan apa yang diimpikan. Banyak faktor yang berlaku dalam keluarga, mungkin kerana faktor tekanan ekonomi, tekanan keluarga, atau mungkin Tabiat Istri itu sendiri.
Pada TAZKIRAH hari ini, USM ingin menjelaskan sedikit tentang masalah dalam rumah tangga yang datangnya dari sikap pasangannya iatu istrinya. USM menulis tazkirah ini bukannya ingin menyindir atau apa tujuan yang lain, akan tetapi ini sebagai sedikit pesan untuk kita para laki-laki yang ingin mencari pasangan hidup dan ingin memiliki Istri untuk membina satu keluarga yang aman dan damai di dalamnya. Seperti juga USM dan semua laki-laki yang lain pasti menginginkan type istri yang seperti itu pula.
Di bawah ini USM menuliskan 6 SIFAT WANITA yang tidak baik untuk dijadikan ISTRI yang akan mendatangkan FITNAH kepada para suami di masa hadapan bahkan akan menjerumuskan suami ke dalam azab neraka di akhirat nanti jika tidak berhati-hati.
Di antara 6 sifat buruk wanita tersebut yang perlu di jauhi adalah:
1. Wanita Yang Bersifat Al -Anaanah:
Iaitu wanita yang berarti Banyak mengeluh dan selalu mendatangkan MASALAH dan BEBAN kepada suami. selalu merasa tidak cukup keuangan dan apa yg diberi semua tak cukup. Tak redha dengan pemberian suami, hanya ingin memenuhi kehendak nafsu dia saja, tanpa memperhatikan perasaan dan kepayahan suami, tak hormat kepada suami apalagi berterima kasih pada suami. Bukannya ingin menolong suami, apa yg suami beri pun tak pernah puas.
Ada saja yg tak cukup. dan ianya hanya ingin membuat dirinya sendiri menjadi lebih dan lebih dalam hal material ataupun sosial. Inilah punca masalah dalam rumah tangga yajg timbul dalam keluarga moden seperti sekarang ini.
2. Wanita Yang Bersifat Al-Manaanah:
Iatu wanita Yang berarti Suka mengungkit-ungkit pembeeian. Kalau suami melakukan hal yangg dia tak berkenan si hati, maka diungkitlah segala hal tentang suaminya itu. Mudah sangat hendak membicarakan menwkan mental suami dwngan mengatakan : tak mengenang budi lah, tak bertanggung jawab lah, tak sayanglah dan macam-macam leteran. Padahal suami sudah memberi yang terbaik serta perlindungan macam -macam padanya semampu nya.
3. Wanita Yang Bersifat Al -Hunaanah:
Iaitu wanita yang menginginkan suami seperti laki-laki yang lain atau bersifat seperti lelaki yang lain. sangat suka membanding-bandingkan suaminya dengan suami / lelaki lain. Tak cukup dengan sifat suami yg ada sekarang. Inilah typical wanita yang akan MENGHANCURKAN kebahagiaan rumah tangga.
4. Wanita Yang Bersifat Al- Hudaaqah:
Iaitu wanita yang bersifat suka memaksa suami. Bila hendak sesuatu maka dipaksa suaminya melakukan sesuatu apa yang diingininya. Ada kalanya dengan berbagai ancaman: ingin lari, ingin bunuh diri, ingin membuat malu suami, dan lain lain.
Suami
[2:35pm, 01/02/2015] Kak Ju Ppas: dibuat seperti hamba bukan sebagai pemimpin yang wajib dihormati nya. Yang dipentingkan adalah kehendak dan kepentingan dia sahaja. Tanpa melihat dan mementingkan perasaan dan keadaan suaminya.
5. Wanita Yang Bersifat Al -Hulaaqah:
Iaitu wanita yang hanya sibuk bersolek berpakaian cantik atau tidur atau santai -santai dan berhibur, hingga lalai dengan ibadah-ibadah asas, seperti solat, wirid zikir, membaca al-Qur'an, mengurus rumah-tangga, berkasih sayang dengan anak – anaknya, dan lain-lain.
6. Wanita Yang Bersifat As-Salaaqah:
Wanita uang Banyak berbicara, dan bercakap LAGHO suka dengan gosip. Siang malam, pagi petang asik bergosip. Apa saja yg suami kerjakan selalu tidak benar dimatanya. Di zaman sekarang ni bergosip bukan saja berbicara di depan suami, tapi dengan telfon, SMS, WhatsApp, internet, dan berbagai media sosial yang lain . Yang jelas istri seperti itu hanya asyik menyusahkan suami dengan kata-kata nya yg menyakitkan hati suaminya.
Keenam perilaku diatas sangat tidak menyenangkan dan sangat mengecewakan bagi kita semua kaum lelaki, apabila kita memperoleh Istri dengan sifat yang demikian, oleh karena itu, semoga kita lelaki berusaha untuk mencoba menjadi orang baik dan ingin menjadi suami yang bertanggung jawab dan membangun keluarga bahagia.
Ingatlah wahai para wanita!!!, syurgamu ada di bawah telapak kaki suamimu. Hormatilah dia, hargai lah dia, jangan bebankan perasaan dan fikirannya hanya kerana keegoan dan kesombongan dirimu wahai wanita.
Ya Allah karuniakan kepada kami kekuarga sakinah, mawwadah dan warrahmah, jadikanlah isteri kami wanita yang sholehah yang menyejukkan hati suami, jauhi kami mendapatkan isteri yang tidak mengenang budi suami. Mudah-Mudahan kebahagiaan kami akan berkekalan di dunia dan akhirat. Aamiinn Ya Robbal 'Aalamiin !!!!!
Wallahu A'lam.
Doakan istiqamah serta Sehat wal Afiat.
Wassalam USM. (Ustaz Sihabuddin Muhaemin).
Catatan:
ILMU ITU MILIK ALLAH SWT UNTUK DISEBARKAN.
Sila KONGSIKAN Dengan Sesama SAUDARA KITA.
Mudah-Mudahan bermanfaat Untuk Semua.
Di Dunia Dan Di Akhirat Nanti. Insya-Allah. Aamiinn !!!!!
Kritik Dan Saran Yang Membina Sangat Dialu-alukan.
Sila tlp/sms kami, USM (012-6653988).
Atau layari laman facebook:
http://www.facebook.com/ USM - Sihabuddin Muhaemin.
TERIMA KASIH.
(Makkah al-Mukarramah, Ahad 11 Rabiul Akhir 1436 H).

memadailah Allah sebagai kekasih, Al-Quran sebagai hiburan dan mati sebagai peringatan

No comments:

Post a Comment