27 November 2014

Diari 27 November 2014: Hilang

Dalam kegusaran mengejar tarikh mati yang sudah tidak terkejar, dan berkejar menghabiskan silibus untuk kelas part time di sana, jadual saya sedikit tidak terurus minggu lepas.

Jumaat lepas, saya berjanji untuk membuat extra kelas jam 5. Entah di mana silapnya, saya tercicir attendance sheet dalam perjalanan ke kelas. Cuai agaknya. Jenuh saya mencari dan menjejak balik kertas sehelai itu. Ia hilang sekelip mata. 

Untuk claim, saya perlu sertakan attendance sheet tersebut. Mood saya terus hilang. Itu kerja saya selama 3 minggu. Adus hasliza, mengapa boleh cuai ni..saya mengeluh sendirian. Puas termenung, saya beristighfar panjang. Mungkin ada salah saya yang saya tidak sedar.

Kata ustaz di suatu pagi .."pergantungan kita yang sebenar-benarnya kepada Allah apabila kita tidak lagi bergantung kepada makhluq. Bila kita telah menyerahkan urusan kita pada Allah, usah gusar dan berkeluh kesah, usah lagi berfikir dan termenung panjang..itulah tawakal."

Akhirnya saya lega. Ya, Claim tu bukanlah banyak mana pun,  cukup sekadar membayar hutang kereta sebulan. Kalau dah bukan rezeki saya, tak pe lah.

Alhamdulillah, urusan saya dipermudahkan Allah. 

Terkadang saya sering lupa, lupa yang manusia juga ciptaan Allah. Mengapa tidak bergantung sahaja kepada Dia yang menciptakan manusia itu? Yang memberikan rezeki hanya Dia yang bersifat Ar Razaq, bukan makhluq. Mereka hanya perantaraan dari Allah sahaja. 

Musa: naper hp awk canggih sgt ni..
Bercakap memang mudah, melaksanakan teramat payah. 

Hari ini hari terakhir saya bertemu mereka. Mereka yang selalu bertanya soalan yang kadang-kadang membuat saya geram.

"Kalau nak cari saya, datang la library PPAS tu, saya ada hampir setiap hari kat situ."

"Ya ke? Madam buat apa kat situ?"

"Ha? Owhh, saya selalu p mengail kat tasik tu..cari ikan kaloi."

Geram.

Dan kami gelak beramai-ramai.

Mereka yang jarang ponteng kelas dan jarang lewat, itu perangai mereka yang saya puji dalam diam.

Kata mereka, " Madam ni kelakar la."

Ya eh???








Diari diri,


memadailah Allah sebagai kekasih, Al-Quran sebagai hiburan dan mati sebagai peringatan

No comments:

Post a Comment