11 April 2014

Email dari Solehah V

From: solehahmohd<@gmail.com>
To: Hasliza Hasan <hasliza.hasan@ymail.com>
Sent: Tuesday, March 25, 2014 08:15 AM
Subject: 


Assalamualaikum wbt,

Lamanya saya tidak menulis email buat akak. Kita lebih banyak berbual di facebook messenger kan kak? Bukan main status akak sekarang ni ya? Asyik berpuisi je..


Kak, ada cerita yang nak saya kongsikan dengan akak. Akak ingat lagikan cerita saya tentang sahabat saya yang dulu kan? Dia kenalkan saya dengan girlfriendnya dan mereka berdua datang bertemu saya beberapa kali sampai kawan-kawan saya membuat andaian yang bukan-bukan. Secara peribadi, dia gadis yang sopan, lemah lembut dan mudah dibentuk rasanya. Dan di hujung pertemuan, kami bertukar nombor telefon. 



Mereka berdua senyap beberapa ketika. Ada la sekali dua menghantar sms bertanya khabar dan bercerita. Saya terus terang menyuruh mereka cepat-cepat bernikah. Kata saya,

 " Buat apa bercinta lama-lama, kalau dah suka kawin je la kan?" Itu lagi mudah rasanya. 

" Susah rasanya dengan dia ni.." Keluhnya. 

"Kenapa?" 

"Entah la kak, saya suka dia tapi tak yakin untuk hidup dengan dia".

"Ha?"

"Jangan buat main anak dara orang, kesian dia nanti".

Dia diam. Sms saya selepas itu tidak berjawab. Saya pula sibuk dengan kerja yang bertimbun. Tup-tup, girlfriendnya mengirimkan sms pada saya. 


"Salam, Kak, busy ya? Nak jumpa akak boleh? Ada benda nak tanya akak".

"Bila? Malam ni rasanya tak boleh la".

"Please kak, saya ada hal penting nak jumpa akak, sekejap pun jadi la".

Serba salah saya jadinya kak. Saya memang betul-betul sibuk masa tu. Mana mungkin saya bazirkan masa emas saya sedangkan saya sendiri hampir gagal mengejar masa. Dua puluh empat jam rasanya tidak cukup untuk sehari. Ah, zalimnya rasanya saya kalau saya tidak boleh memberikan dia sepuluh minit saya sedang saya tahu dia amat terdesak waktu itu. Saya dapat mengesan sendu dalam smsnya kak. 

Hati berdetik, naper pulak budak ni?

Malam itu, saat mata kami bertaut, saya sudah dapat mengesan ada sisa airmata di pipinya. Tangan yang dia hulur saya gengam erat. Sejuk. Hati saya sudah dapat menelah ada cerita luka bersulam duka. 


Mulut saya lancang bertanya, "Kenapa nak jumpa akak ni? Jangan nangis, cuba cerita dengan akak apa halnya ni".

"Saya nak tanya satu je kak, dia dah kahwin ke kak?"

Saya terkedu.

"Akak tak tahu la dik, dia tak pernah cerita pun kat akak, lagipun dan berbulan dia tak kontek akak."

"Akak jangan tipu."

"Betul dik akak tak tipu, buat apa akak nak tipu, akak betul-betul tak tahu."

"Saya kena buat keputusan kak, nak tunggu dia atau nak terima pilihan keluarga."

Bagaimana harus saya aturkan kata menenangkan gadis di sebelah yang sedang teresak-esak. Saya tidak dapat membantu. Tidak juga mampu memberi cadangan atau membuat keputusan.

"Ini keputusan yang empunya badan kena buat sendiri. Akak rasa, akak tak boleh campur. Takut dipersalahkan kemudian hari. Kalau tanya akak, istikharahlah jalan yang terbaik dik. Mudah-mudahan Allah tunjukkan jalan.

Itu sahaja yang boleh saya nasihatkan dia saat kepala saya juga sedang berserabut. Pertemuan 20 minit yang cukup bermakna buat kami.

Sampai hari ini, saya tidak tahu kisah mereka dan saya juga tidak berminat untuk ambil tahu. Biarlah.

Kak, 

Akak ok ke? Saya dah lama tak dengar cerita hati akak. Kadang-kadang saya mengintip facebook akak dan saya jumpa puisi ini. 

Akak nak kongsi dengan saya?


Sampai di sini dulu kak.

Salam rindu.











memadailah Allah sebagai kekasih, Al-Quran sebagai hiburan dan mati sebagai peringatan

No comments:

Post a Comment