01 November 2011

Catatan Jakarta - Bandung Satu


[17 Oktober 2011/ISNIN/Pagi]

Letih.

Badan saya lesu. Pening semalam masih belum hilang. Suasana yang agak panas dalam pesawat KLM KL0809 yang membawa kami dari KLIA ke International Airport Soekarno-Hatta amatlah tidak selesa bagi saya. Tidak sampai lima minit pesawat berlepas meninggalkan KLIA, saya mabuk. Pesawat yang penuh, padat bercampur panas membuat saya pening. Bercampur baur dengan bau makanan menyebabkan saya mual.  Ah, kelakar rasanya. Perjalanan lapan jam yang pernah tempuhi sebelum ini rasanya tidaklah sesukar ini. Teringat saya pada abang ipar yang sudah surrender bila diajak menaiki pesawat. Saya berdoa semoga pesawat ini segera mendarat. Ya allah, janganlah saya sampai muntah hari ini. Sungguh saya malu.
Sekolah Alam Indonesia

*****
Saya tinggalkan saja kisah kami ke sebuah pesentren di Jakarta( lain kali saja saya kisahkan). Hari ini kami ke Sekolah Alam Jakarta yang terletak di Ciganjur. Dengan misi "education by all, education for all", sekolah yang pada saya amat menarik dan rasanya tidak pernah setakat ini ada di Malaysia. Temanya mudah, belajar melalui alam. Sekolah tanpa bilik darjah. Pelajar belajar matematik dibawah teduh pohon kayu di tepi sebuah padang kecil. Di sebelahnya, ada pula sekumpulan pelajar yang bermain bola. Melihat guru-gurunya sama-sama berpeluh berlari membuatkan kami terhibur. Sekolah yang cukup unik bagi saya. Sesiapa saja yang melihatnya pasti akan jatuh cinta.

Kanak-kanak kecil ini begitu seronok membina longkang sendiri

Learning should be fun anytime, anywhere
Riuh rendah belajar Quran di bawah pokok
        





memadailah Allah sebagai kekasih, Al-Quran sebagai hiburan dan mati sebagai peringatan

No comments:

Post a Comment