30 October 2014

Diari 30 Oktober 2014: Menjahit

Sejujurnya saya tidak pernah memegang mesin jahit. Jarum yang menikam kain menakutkan saya. Kepala saya sering membayangkan yang bukan -bukan sahaja bila melihat mesin jahit.

Keinginan untuk belajar itu ada, tapi sering dicantas oleh orang disekeliling saya. Tidak ada seorang pun yang memberi galakan kepada saya untuk belajar menjahit.

Minat?

Entah, saya tidak pasti samada saya minat menjahit atau tidak. 

Selepas beberapa bulan bertangguh, saya membuat keputusan untuk mencuba atau lebih tepat mencabar diri saya sendiri.

Alhamdullilah, saya bertemu dengan seseorang yang sudi mengajar saya walaupun saya tidak punya asas langsung menjahit. 

Cikgu saya hebat orangnya. Menjahit katanya untuk suka-suka dan kerana minat semata. Berkelulusan Civil Engeneering dari Aukland, punya syarikat konsultasi sendiri membuatkan saya kagum dengan beliau. Suami beliau cuma pemandu, tapi pemandu kapal terbang yang sering terbang merentas benua.

Makanya saya faham, beliau menjahit bukan bermatlamatkan duit semata, tapi demi minat yang mendalam. 

Terima kasih Puan Elly kerana bersabar dengan karenah saya sepanjang 2 hari di satu hujung minggu. Terima kasih atas ilmu, tips, dan segala kata nasihat. 

Semoga ianya menjadi ilmu yang bermanafaat dan pahala berterusan untuk beliau.

Inilah hasilnya.

Baju kurung pahang hasil tangan saya sendiri yang berjaya saya siapkan dalam masa 2 hari.

Alhamdulliah.

Walaupun jahitannya senget-senget, saya bangga dengan diri saya sendiri.


Baju kurung pahang saya
Diari diri,






memadailah Allah sebagai kekasih, Al-Quran sebagai hiburan dan mati sebagai peringatan

No comments:

Post a Comment